Session 3 : Carte Blanche au Game Lab/Documentary Lab du MIT

William Uricchio and colleagues on the work of the MIT Open Documentary Lab. Peut on raconter le monde sans être (im)mobile ?

David Dufresne

A travers l’étude de cas de Hors-Jeu, une enquête à collectionner sur les zones sombres du football, le réalisateur David Dufresne reviendra sur les choix qui ont guidé la fabrication de son documentaire interactif. Pourquoi cette forme (la collection)? Pourquoi cette plateforme (le téléphone) ? Comment concilier petit écran et regard sur le monde? Quels enjeux de diffusion et de promotion ? Et els défis technologiues et visuels ? Dans une lecture auto-critique, David Dufresne reviendra aussi sur ses précédents travaux (Fort McMoney, Dada-Data, Prison Valley)

Auteur et réalisateur de documentaires intéractifs, journalisme à l’ancienne, punk-rock, filatures &webdocumentaires, David Dufresne a signé Hors Jeu (2016, avec Patrick Oberli et Arte/Upian), DADA-DATA (2016, Arte/SSR SSRG), ou Fort McMoney (2013, Toxa/Arte/ONF). Il est aussi co-réalisateur du webdocumentairePrison Valley (avec Philippe Brault, 2010, Upian/Arte), qui a reçu le World Press Photo 2011 pour une œuvre non linéaire.

Mobile phone video as “camera-stylo”:  Thoughts on participatory mobile media , 

Mandy Rose

The mobile phone, with its video capacity and connectivity, seems like a phenomenon beyond Alexandre Astruc’s wildest dreams. His 1948 vision of a “camera-stylo” that could provide, “a means of writing just as flexible and subtle as written language” seems realised in the video camera in our phone. Accessible, at hand, ubiquitous; mobile video seems a perfect platform for public participation. Yet its use as a participatory documentary tool has been surprisingly limited. Why? In this talk. I’ll discuss a failed UK experiment in collective mobile filmmaking and participatory mobile documentary in the developing world to consider what contexts might allow the participatory potential of mobile video to be realised.

Mandy Rose is Associate Professor and Director of the University of the West of England’s Digital Cultures Research Centre. During twenty years at the BBC she oversaw award-winning interactive and participatory media projects including BBC 2’s ground- breaking Video Nationproject and the Capture Wales digital storytelling project. Mandy is Co-Director of the i-Docs research group. Her recent writing appears in The Documentary Film Book (Palgrave 2013) and DIY Citizenship; Critical Making and Social Media (MIT Press 2014) @CollabDocs

Les Data Stories – Création, pistage et enjeux éthiques,

Sandra Rodriguez, réalisatrice et chercheure invitée – MIT Open DocumentaryLab

La traque, le pistage et la commercialisation des données numériques ne sont plus l’apanage des seuls stratèges publicitaires. Créateurs, producteurs et développeurs de nouvelles expériences interactives et immersives tirent aussi parti d’outils de pistage, de senseurs, d’oculométrie, d’intelligence artificielle et autres applications d’analyse de données, pour proposer des œuvres mobiles à la fois engageantes, efficaces, innovantes et personnalisées. Mais cette prolifération d’outils par lesquels on observe un public – et ses milles et unes façons d’interagir avec un contenu – soulève aussi de nombreuses questions. Comment protéger les données-usagers? Comment en assurer l’anonymat ? Les créateurs ont-ils une responsabilité face aux déductions qu’on pourrait faire de ces traces numériques? En prenant l’exemple de la série webdocumentaireDo Not Track, il s’agit de repenser à la façon dont nos traces numériques peuvent simultanément alimenter la surveillance mais aussi la création.

Sandra Rodriguez PhD, est réalisatrice documentaries et sociologue des technologies médiatiques. Fascinée par le rapport humain/machine, elle a travaillé à la série Traque Interdite|Do Not Track(2015) une exploration interactive et personnalisée sur le pistage des données numériques. Actuellement chercheure et fellow au MIT Open Doc Lab, elle poursuit avec la réalité virtuelle, son exploration des nouveaux outils par lesquels on se raconte.

Mobilitity and the memory palace: towards a location-based archive 

 William Uricchio

The technologies bundled together in our mobile devices enable multiple mobilities … and may offer a means to realizing the dream of the memory palace. In VR applications, they enable movement inward, within simulated worlds; in AR applications, they permit location-specific overlays, enhancing the palimpsest-like character of the world; and with global positioning applications, they enable site-specific tagging, spatial annotation, and the dispersing of production and consumption of media assets. In addition to sound and image, they also give access to spatio-temporal data and traces of the individual’s relations to larger social and techno-industrial networks – all potential elements in the new documentary. How are these new data sources – together with mobility inwards, on top of, and dispersed – challenging the documentary project?  And in particular, how are they enabling new kinds of memory traces and archival practices?

WillIam Uricchio has long been interested in the edges of documentary, and particularly their changing contours at moments when new technologies enable fresh vision.  He has worked extensively on pre-20th Century forms as well as today’s immersive, interactive and location based documentaries.  William is Professor of Comparative Media Studies at MIT and founder of the MIT Open Documentary Lab as well as Professor of Comparative Media History at Utrecht University.

Closing discussion with Rose, Rodriguez, Dufresne and Uricchio: looking ahead at mobile technologies and the documentary form)

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